SİTE İÇİ ARAMA
basın için haberler



Web Uygulama: Sadi Atılgan


Geri Dön...
Ana Sayfa...

Trafik Işıklarına Alternatif
Serkan Çiçek tarafından, 16-06-2004 tarihinde gönderildi.


Biliyorsunuz artık trafik lambalarında "Kalan Süre" de yazıyor. Böylece insanlar 3-5 saniye kala hazırlanmaya başlıyorlar. Yani eskiden sarı ışığın yaptığı işi, zaman göstergesi zaten yapıyor. Önce sarı ışığın artık gereksiz olduğunu ve sadece kırmızı ışık, yeşil ışık ve zaman göstergesinin olması gerektiğini düşündüm. Fakat artık süre, lambaların içinde yazıyor. Yani sadece kırmızı ışık ve yeşil ışık, içlerinde yazan süreyle birlikte yetiyor. Sonra, artık bu ışıkların LED'lerden yapıldığı ve LED'lerin zaten iki renk ışık verebildikleri aklıma geldi. Yani sonuç olarak LED'lerden yapılmış tek bir ışık, içinde süre yazmak ve iki renk (kırmızı ve yeşil) ışık vermek suretiyle yetiyor düşüncesindeyim. Bu kez de renk körleri için bir sorun çıkıyor ortaya, onu da çözmek mümkün: Örneğin kırmızı ışık kare şeklinde, yeşil ışık da daire şeklinde yanarsa, bu sorun da ortadan kalkıyor.


Bu projeye yorum yazmak için tıklayın...

Proje için yazılan yorumlar:
ledden yayılan ışığın dalga boyu nedeniyle, lambadaki ışığın biçimini sen kare de yapsan, üçgen de yapsan, o şekli şöfer lamba ile belirli bir yakınlığa ulaşmadan algılayamaz ve biçimi ne olursa olsun yuvarlak olarak algılar. Renk körleri için bir probleminiz var diye düşünüyorum...
( Murat Kul tarafından, 25-08-2004 tarihinde gönderildi. )
Çok beğendim. Trafik işaretlerinin uluslararası olduğunu göz önüne alarak teklif götürülebilir.Zira bu konuda global düşünmek lazım. Hep onlar ileride olacak değil ya, biraz da biz önde olalım. Yayalar içinde aynı düşünce geçerli olabilir.
Ümit Güney
Emniyet Amiri
Diyarbakır Bölge Trf.Şb.Md.
( Ümit Güney tarafından, 21-07-2004 tarihinde gönderildi. )
Böyle bir düşünce benim de aklımdan geçmişti.Benim babam sarı ışığı görür görmez gaza bastığı için üç ışığın çok saçma olduğunu düşünüyorum.Ayrıca Işıkların nokta yada kare biçiminde bölmeciklerden yayılmasını sağlamak yararlı olmayabilir.Çünkü yoğun ışık nedeniyle gözümüz bunu algılayamaz.Onun yerine ışıkların renklerini değiştirmek kökten bir çözüm olur derim.Yine de çok tebrik edrim arkadaşım
( Ece Çatık tarafından, 27-07-2004 tarihinde gönderildi. )
bende bu teklifi 2001 ağustos'unda çizimiyle birlikte İstanbul Büyükşehir Belediyesi Trafik Daire Başkanlığı'na mail attım. Gelen cevap; trafik ışıklarının uluslararası standartlara göre şekillendiğini tüm dünyadaki uygulamanın bu olduğu idi. başka bir yere başvur makta aklıma gelmedi öylece kaldı. ama aklımdan hiç çıkmadı. şimdi sizde aynı şeyi düşünmüşsünüz. kutlarım. umarım bir duyan olur da bir işe yarar aslında bu bir devrim. maliyet 1/47 e iniyor yahu hem gözede hoş görünüyor.
( berati kolci tarafından, 05-08-2004 tarihinde gönderildi. )
Gerçekten çok güzel bir buluş umarım ileride byu uygulanmaya geçer
( SERKAN İPEK tarafından, 05-08-2004 tarihinde gönderildi. )
Proje bir yere ilk defa kurulacak bir ışık sistemi için maliyeti düşük olabilecek ve güzel bi sistem.Fakat yenileme sistemi çok zor.Önceki yorumlarda da yazıldığı gibi bu kuralların uluslararası olduğu düşünülürse milyonlarca insanın bunları öğrenmesi ve bu sistemin yaygınlaştırılması (hele ki bizim ülkemizde) oldukça zor göründü bana.Ama yinede çok hoş bir fikir.Hayata geçirilse gerçekten şık olur.
( Can BAKTIR tarafından, 16-08-2004 tarihinde gönderildi. )
geçen hafta bunu düşünüyordum.
( Niyazi Şahin tarafından, 19-08-2004 tarihinde gönderildi. )
doğru biir sonuç arkadaş yani türkiyede bunca sene düşünülmemiş renk körlerine kare veya üçgen şekline benzeryen ışıklar çok geri kalmış yada bilimsel araştırma yapmıyoruz
( remziye tarafından, 27-10-2004 tarihinde gönderildi. )
tebrikler güzel bir proje
( nihat polat tarafından, 29-10-2004 tarihinde gönderildi. )
ben çocukken zaten buna bir çözüm vardı.lambaların içine şekili bir engel vardı.yeşil yanınca yalnız yeşil yerine yürüyen insan resmi kırmızıdada duran.nasıl güzel değilmi, isterse mor yapsın.işaret dili daha kullanışlı.
( uğur koç tarafından, 09-11-2004 tarihinde gönderildi. )
renk körleri için bir çözüm kırmızı ışığı yakıp söndürmek olabilir, ayrıca kırmızı yerine biraz turuncu; yeşil yerinede biraz mavi tonları kullanılablir, bide geometrik şekiller kullandık mı artık anlamyana aşk olsun...
( atakan yılmaz tarafından, 25-11-2004 tarihinde gönderildi. )
selam, bende buna evet diyorum.Aynı görüşteyim sizinle.Çünkü ; sarı ışık yerine zaten saniye süreci var.....
( ahmet tekayak tarafından, 28-11-2004 tarihinde gönderildi. )
Arkadaşlar proje gerçekten güzel ve bu konuda hepimiz ortak görüşteyiz fakat...
Yorumları okuduğumda bu yorumları yapanların bakkaldan ehliyet aldıklarını anlıyorum.
Ülkemizde ehliyet alımı konusunda eskisine gore tabi ki bazı yenilikler var ama eski sistemle tabiri yerindeyse "yata yata ehliyet alanlar" var aramızda.Bir vatandaşın ehliyet alıp araç kullanabilmesi için sağlık kontrolünden geçip,bir rapor ile başvurması gerekmekte.Buradaki hata(bence projeyi yazan arkadaşımızın da hatası!)renk körlüğü gibi bir hastalığı olan kişinin ehliyet alamayacağını düşünmemektir.bu konuda yanlış bilgiye sahipsem beni uyarırsanız sevinirim...
Bu ayrıntı dışında projeye hayran kaldım,başarılar dilerim..
( Çağatay AYCAN tarafından, 30-11-2004 tarihinde gönderildi. )
ben kırmızı, yeşil, ve maviyi çok güzel ayırt edebiliyorum sadece daire şeklindeki renklerin içindeki rakamları göremiyorum ama genede bana ehliyet vermiyorlar bu saçmalık değil de ne???
( tarafından, 17-02-2005 tarihinde gönderildi. )
merhaba arkadas yazdiginiz konuyu okudum renk korleri icin isigin kare veya yuvarlak olmasina gerek yok yesil isik yandiginda tik tik tik diye bizi uyaran bir sistem olabilir kirmizi yandiginda daha farkli bir tik tik uygulanabilinir bu sayede korlerede biraz yardimimiz olur diye dusunuyorum
( burhan simsek tarafından, 19-02-2005 tarihinde gönderildi. )
Çağatay AYCAN kardeşim burda bahsi geçen renk körü inzanlar şoförler deyil yayalardır. bunu hatırlatmak istedim. ayrıca proje çok güzel ve ekonomik. belediyelerin zaten rutin olarak değiştirdiğini de düşünürsek ve uluslararası sorunda halledilebilirse hayata geçmesi hiçte zor görünmüyor. arkadaşı tebrik ediyorum saygılar.
( osman küçük tarafından, 26-12-2004 tarihinde gönderildi. )
Yayalar için üzerinde sarı ışık olan bir lamba bilmiyorum. En azından ben Ankara'da böyle bir lamba görmedim. Tüm lambalarda da insan deseni var. Kırmızı için duran, yeşil için hareket eden. Nedeni ise renk körü yayaların olabileceği ve bu insanların da trafiğe yaya olarak katılmaları. Dolayısı ile bu projedeki şekilli yanan lambanın, sarı ışığın yerine geçen saniye sayacının yayalar için değil araçlar için düşünüldüğü ortada.
( tarafından, 27-12-2004 tarihinde gönderildi. )
Tamam işte arkadaşım. Ben de diyorum ki, o içinde yürüyen adam olan yeşil ışığı, duran adam olan kırmızı ışığı ve zaman sayacını birleştirip, üç lamba olacağına, tek bir lamba içinde toplayacağız. Renk körü yayalar için duran/hareket eden insan figürü şu anda var. Ancak benim söylediğime göre, lambaların içlerinde, bu figürlerin sığamayacağı şekilde zaman sayacı olacağı için de, bu geometrik şekilli ışıkları düşündüm... Yine de bir sorun varsa söyle lütfen... Ayrıca "yata yata ehliyet alanlar var", "bunu gönderen kişinin hatası", "Türkiye'de ehliyet şöyle böyle alınıyor", "saçmalamayın bu ne saçmalık", gibi yorumlara gerek yok. Hata yapabiliriz. Proje mükemmeldir, tamamdır, bu kesinlikle kullanılacak demiyorum. Bu sitenin amacını da beyin fırtınası yapmak olarak görüyorum. Buradaki herkes ehliyetin nasıl alındığını, hangi aşamalardan geçildiğini biliyor. Bu siteyi kişisel bir alana çevirmek istemiyorum ama bunları da söylemek zorundaydım. Yine de projemi okuduğun ve yorum yaptığın için teşekkür ederim Çağatay arkadaşım. Umarım aklındaki soru işaretlerini giderebilmişimdir.
( Serkan Çiçek tarafından, 30-12-2004 tarihinde gönderildi. )
Sevgili arkadaşlar renk körlüğü hakkında epeyce şey söylenmiş ancak hiç araştırdınız mı acaba?Halen ehliyetini alamamış bir renk körü olarak belirtmek isterim ki renk körlerine ehliyet verilmeyen tek ülke yanılmıyorsam bizimkisi ve renk körü olup da yabancı ülke ehliyeti ile ülkemizde trafiğe çıkmaya da bir engel yok.
( İbrahim Çoban tarafından, 05-04-2005 tarihinde gönderildi. )
oncelikle sesli ikazdan bahseden arkadasim, bunu sadece yaya isiklarinda kullanabilirsin, arabasinin icinde en az 30 km hizla kavsaga yaklasan birinin arabasinin icinde bu tarz bi sesi algılamasi olanaksiz gibi geliyor bana. Ayrica tek bir paneldeki ledler yesil ve kirmizi renkte sırayla gerı sayıyorsa sıstemde, geometrik bi sekilden soz etmek zor. Ama iki ayri led takımı kullanacaksak, zaten kirmizi olan yukarida olacaktir. Yani renk koru biri -ehliyet alabilmisse- yukaridaki rakamlar geri sayiyorsa durmasi gerektigini bilecektir.
( serhat yenal tarafından, 08-04-2005 tarihinde gönderildi. )
fikir guzel ama uluslararası standartların bu sekilde düzenlenmesi biraz zor bence. cunku sarı ısıkta ve 4,5 saniye kala geçme birazcık bize ozgu. yurtdısında bu kurallara daha cok uyuluyor.
( koray torun tarafından, 06-01-2005 tarihinde gönderildi. )
Proje ilk etapta güzel geldi fakat uluslar arası geçerlilik için üzerinde ince çalışmalar yapılması gerekir. evet sarı ışıga gerek yok.bir arkadaşın dediği gibi ışıklar yayalara hitap ediyor görme yetisi zayıf ya da hiç olmayanlar için yeşil ışıkta sesli uyarı gerekli ve yeterli olur..
( Namegül y. tarafından, 01-06-2005 tarihinde gönderildi. )
##### Sanıyorum projemin amacını anlayamayan bazı arkadaşlar var. Olay şu;

Şu an bir trafik lambasında, kırmızı, sarı ve yeşil ışık için 3 adet akkor ampul ve 1 adet de LED'lerden oluşan zaman sayacı var. Bu trafik lambalarında;

1.Kasalar kocaman, yani maliyetleri yüksek.

2.Akkor ampuller, LED’lere göre çok fazla elektrik harcıyorlar.

3.Zaman sayacı olunca sarı ışığa gerek kalmıyor.

Benim önerdiğim trafik lambası ise, sadece şu anki zaman sayacından ibaret. Yalnız bu zaman sayacı, aynı zamanda kırmızı ve yeşil ışığı da gösteriyor. (Sarı ışığı göstermesine gerek yok.) Bu sistemin hem maliyeti çok düşük, hem de çok az elektrik harcıyor.


##### Projeme şimdiye kadar yapılan yorumlar sonucunda vardığım nokta şu;

1.Ülkemiz için, sürücülere hitap eden trafik lambalarının geometrik şekilli olmasına gerek yok, zira renk körleri ehliyet alamıyorlar. Ancak global düşünmemiz gerekirse, eğer yurtdışında renk körleri ehliyet alabiliyorsa, bu şekillere gerek var. Büyük bir daire şeklindeki ışığın dış kısmının (çember) kırmızı ve orta kısmının da yeşil yanması durumunda sorun kalmayacağı ve uzak mesafeden de görülebileceği düşüncesindeyim. Ayrıca bu görülebilme mesafesine takılmamız anlamsız, zira bu proje hayata geçirilmeye karar verilirse, zaten bu mesafeye göre bir daire çapı belirlenecek ve maliyet hesabı sonucunda, eğer hesaplanan büyüklükteki lamba karlı olmazsa, proje iptal edilecektir.

2.Yayalara hitap eden trafik lambalarının ise, ülkemiz için de aynı geometrik şekle sahip olması gerekiyor. Üstelik bunların çapı, mesafe kısa olduğu için, daha da küçük olacaktır. Ayrıca tabi ki ortada yürüyen/duran insan figürü olamaz çünkü ortada zaman sayacı var. Görme engelliler için ise sesli ikaz sistemi zaten gerekiyor, benim projemle bir ilgisi yok.

3.Eğer incelemeler sonucunda herhangi bir geometrik şekil uygun bulunamazsa, Atakan YILMAZ arkadaşımın önerdiği, yanıp sönen kırmızı ışık ile durağan olarak yanık kalan yeşil ısık (ikisi de tam daire şeklinde), renk körü sürücüler ve yayalar için yeterince ayırt edici olacaktır. Ancak bu kez de şöyle bir problem çıkıyor ortaya: "Yeşil ışığın, son saniyelerinde yanıp sönmesi acaba sorun yaratır mı?" Çünkü hızla gelen sürücüler yeşil ışığın ortasındaki zaman sayacını okuyamayacaklarından, yeşil ışığın da kırmızıya geçmeden bir kaç saniye önce yanıp sönmesi gerekiyor!

4.Böyle bir projenin ilk yatırım maliyet yüksek olabilir. Ancak şu anda zaten tüm eski trafik lambaları ya LED’lilerle değiştiriliyor ve/ya da LED’li zaman sayaçları ekleniyor. Ben, bu değişimle birlikte yeni sisteme geçilmesini söylüyorum. Aslında bence hepsi değiştirilmeli çünkü bu LED ampuller, şu an kullanılan akkor ampullere göre çok daha az enerji harcıyorlar. Orta vadede kendilerini amorti edeceklerini düşünüyorum.

5.Emin olmamakla beraber, trafik lambalarının bakım masraflarının da düşeceğini düşünüyorum. 3 akkor ve 1 LED'li şu anki trafik lambalarının bozulma olasılığının, önerdiğim 1 LED'li sisteminkinden daha fazla olacağını sanıyorum.


##### "Ya noolur şu yazılanları iyice okuyup da yorum yapın!" dedirtenler ise;

1.Uğur KOÇ'a... Arkadaşım ortada zaman sayacı var, yani insan figürü ortada olamaz!

2.Burhan ŞİMŞEK'e... Arkadaşım arabaların içine de mi bu "tik tik tik" sesini ulaştırmayı düşünüyorsun? Bak bu sesli ikaz sistemi yayalar için.

3.Serhat YENAL'ın "Ayrica tek bir paneldeki ledler yesil ve kirmizi renkte sırayla gerı sayıyorsa sıstemde, geometrik bi sekilden soz etmek zor." sözüne... Arkadaşım sistemde kırmızı ve yeşil renkli sayılar yok, kırmızı ve yeşil renkte yanan ışığın ortasında, yanmayan LED'ler sayesinde yazılan sayılar var.

4.Koray TORUN'a... Sistemin trafik kurallarına uyulmasıyla/uyulmamasıyla bir ilgisi yok. Sistem, trafik lambalarının maliyetlerini düşürmeye yönelik.


##### Ayrıca;

Keşke uluslararası geçerlilik konusunda “çok zor”, “imkansız” gibi sözler sarfederek vakit kaybetmek yerine, bu sistemi ilk kez biz (Türkiye) geliştirsek ve tüm dünyaya sunsak. Sonra bıraksak da bu işin ne kadar gerekli/mantıklı ya da gereksiz/mantıksız olduğunu, bu işi bilenler (tüm dünyadakiler) tartışsalar ve karar verseler. Ne dersiniz? Hoş olmaz mı?
( Serkan Çiçek tarafından, 29-06-2005 tarihinde gönderildi. )
sizin atladıgınız bir noktaya dikkat cekmek istiyorum. renk körleri problem lomayacaktır emin olun. cünkü renk körlerine ehliyet verilmez.

( serkan tarafından, 24-10-2005 tarihinde gönderildi. )
şimdi arkadaşlar projenin üzerinden çok geçmiş ama benim bi sorun dikkatimi çekti sarı ışık zaten hazır ol anlamında kullanılmıyo artık, sarı ışık yanınca direk gaza basılıyor. beni düşündüren yeşil ışık yanık iken kırmızıya dönmeden önce yanan ikaz anlamındaki sarı ışık eger onu kaldırırsak bi problem yaşanırmış gibi geliyor bana
( ömer topçu tarafından, 02-11-2005 tarihinde gönderildi. )
İyi bir düşünce. Bence bu projeyi gerçekleştirip hemen patentini alın . Çalışmalarınızda kolaylıklar dilerim.
( Ramazan Kara tarafından, 08-01-2006 tarihinde gönderildi. )
ben renk koruyum arkadaşlar.bugun okudum yazılanları.maliyet falan hesapları bile yapılmış.renk koru ben olduguma gore uzman da ben sayılırım.benim fikrim de şu: renkleri komple değiştirelim :) hem renk korlerinin hemde normal gorenlerin (ortak renkleri) gorebilecekleri renkleri koysunlar
( volkan tarafından, 25-01-2006 tarihinde gönderildi. )
ben 6 sınıf öğren cisiyim ve sınıfa layık bir ögrenciyim sizin yorum larını zı ve sözlerinizi sevdim ve defterime yazdım sizden devamını iğstiyorum sağola

( hakkı hasan beseoğlu tarafından, 30-01-2006 tarihinde gönderildi. )
ben kısmı renk körüyüm renk körlerinin kırmızı yeşil karsştırma durumu yoktur sadece normal gordugunuz koyu yeşili ton olarak farklı görürler......

kısmı renk körüyüm hicbir sağlık sorunum olmadığı halde polis olamıyorum nedeni de yeşille kırmızıyı karıştıranlar polis olamıyormuş....,


kısmı renk körleri yeşille kırmızyı karıştırmazzzzz


( bu ne yaaa!!! tarafından, 07-04-2006 tarihinde gönderildi. )
ya çok dertliyim... :(
malesef ben renk körüyüm. ama ben araba kullanmak, özellikle motorsiklet kullanmak istiyorum ama renk körü olduğum için alamazmışım. Ya anlamıyorum üstteki kırmızı, ortadaki sarı ve en alttaki ise yeşil. Her rengi yanınca kmlerce ilerden bile seçebiliyom, anlayabiliyom ama ehliyet alamıyom. bu ne iştir anlamadım valla...
( renk körü bi vatandaş tarafından, 09-04-2006 tarihinde gönderildi. )
Gerçekten güzel fikir. Ümit GÜNEY' in dediği gibi hep onlardan mı kopyalayacağız. Ama İyi araştırılması, göz için uygunluğu test edilmeli. Renk körleri için atıfta bulunmuş bir arkadaş. Proje de zaten açıklanmış Kare ve daire şekilleri ile değişiklik farkedilir. Ayrıca bilindiği gibi renk körleri ehliyet alamaz. Yayalar da zaten belirli bir mesafede olurlar. Tebrikler. Hayata geçmesi dileiğimle
( Ozan KÖKEL tarafından, 10-04-2006 tarihinde gönderildi. )
Abone olmak için tıklayın.
e-satış sayfasına gitmek için tıklayın
arşivde arama yapmak için tıklayın.

Copyright 2007 Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. Her hakkı saklıdır.