SİTE İÇİ ARAMA
basın için haberler



Web Uygulama: Sadi Atılgan


Geri Dön...
Ana Sayfa...

Sıkıştırılmış hava ile çalışan araba
Murat Çolak (İzmir) tarafından, 25-09-2002 tarihinde gönderildi.


Geçenlerde TV haberlerinde bir ustanın arabasını sıkıştırılmış hava ile çalıştırdığını görmüştüm. Ustanın yaptığı, silindir içerisine yanma zamanına eş zamanlı olarak sıkıştırılmış hava göndermek ve bu yöntemle pistonda itiş gücü oluşturmak. Bu sistem gemi makinaları gibi ağır hizmet dizel makinalarında ilk hareketi sağlamak için kullanılır.
Benim projem ise; Pnomotor. Hatta basit bir çizimi animasyon olarak canlandırdım.Pinomotorun bu konuda çok avantajı var. Pistonlu motordan daha hafif,küçük ve yetenekli. Örneğin vites kutusu kullanmadan, motor içindeki farklı hacimleri kullanarak güç kademesini ayarlayabiliyorsunuz. Havanın akış yönünü değiştirerekte dönüş yönünü ayarlayabiliyorsunuz. Mekanik aksamının olmaması sürtünme aşınma olumsuzluklarını ve üretim maliyetini düşürüyor. Elektriğin ucuz olduğu saatlerde bir hava kompresörü kullanarak aracın hava tankını doldurduğunuzda şehir içi kullanımı için gerçekten çok ideal.







Bu projeye yorum yazmak için tıklayın...

Proje için yazılan yorumlar:
bu arkadasimizin tasarladigi proje zaten yapildi. Fransiz sirketlerinden bir tanesi havayla calisan otomobil urettiler bile, lutfen alinti yapmayalim, bu haberi turk gazetelerinde okuduk zaten. yeni bir proje gibi sunmak kime ne kazandirir . ilgililere duyrulur,
kaynak :hurriyet gazetesinde (okudum)
( osman collu tarafından, 26-09-2002 tarihinde gönderildi. )
İlginç bir projeye benziyor ama ben tam olarak nasıl çalıştığını anlamadım. O çizdiğiniz animasyonu da buraya gönderebilir misiniz?
( E. Mehmet Kıral tarafından, 27-09-2002 tarihinde gönderildi. )
Osman Bey arkadaşım, konu Fransızların yapması değil. Sudaki hidrojeni açığa çıkartıp yakıt olarak kullanılmasıda bir hayli eski. Japonlar bunu yetmişli yıllarda uygulamaya alıp araç çalıştırmışlardı. Ama performans ve güvenlik zayıf olduğundan dolayı üretilmedi. Yine doksanlı yılların sonlarında meraklı bir İngiliz teknisyeni bunu çok daha verimli hale getirdi. Burada asıl konu buluş değil uygulamadır. Ülkemizde birçok mamul maddenin üretime alınması seneler sürüyor. Bence yapılması gereken, başkaları yaptıktan sonra patentini almak veya taklit etmek değilde, kendi argemizi kurup mamul hale getirmek. Bu sitenin bir amacıda bu olmalı.

Yaptığım animasyonu siteye upgrade edemediğim için gönderemiyorum. Tasarımın bitmiş hali incelendiğinde, üretiminin nekadar kolay,ucuz, kullanışlı ve verimli olduğu açıkça görünmektedir.
( murat.colak@datapro.com.tr tarafından, 14-10-2002 tarihinde gönderildi. )
Ben bu projeyi tam anlamadım.O çizdiğiniz animasyonu gönderebilirmisin?
( ERTAN KAZIKLI tarafından, 01-11-2002 tarihinde gönderildi. )
şunu daha acık yazamazmısınız?lutfen
seklıyle beraber.
( bornovalı tarafından, 04-11-2002 tarihinde gönderildi. )
Araba ve motor konusunda yorum yapacak altyapım yok. ODTÜ Makina Mühendisliğinden arkadaşlardan yardım istedim. Ama son gönderdiğin animasyon çok güzel, herkesten böyle açıklayıcı şekiller bekliyorum
( Hacer Erar tarafından, 07-11-2002 tarihinde gönderildi. )
O animasyonu nasıl yaptığını öğretebilir misin? Teşekkürler

ismailalp@mynet.com
( odyssey tarafından, 20-11-2002 tarihinde gönderildi. )
Bu animasyon 43 tane resimin farklı sürelerde ardarda gösterilmesi ile yapılıyor. Kaba resmi Acad programında çizdim. Daha sonra Jasc Softwer'in Photo Shop programında renklendirip jpeg formatına çevirdim. Photo Shop'un animasyon modülü var. Oradanda resimleri ard arda görüntülemesini sağladım.
( murat.colak@datapro.com.tr tarafından, 22-11-2002 tarihinde gönderildi. )
yaptığınız proje yani başkalarının bulduğu proje tam olarak bir arbayı itebilir mi? itse bile hava depolandırması büyüklüğünün nekadar olması gerektiğini,ve bu deponun güvenlik açısından aynı zananda maliyet açısından nekadar masraflı olduğunu incelemelisiniz. birde bu proje ile arabaların fazla yol alacağınıda zannetmiyorum ama birşeyi araştırmak istiyorsanız bor ile ilgileniniz başka bir projeniz varsa lütfen adasahin2002@yahoo.com adresine gönderin bilgi alış-verişi yapalım...
( hüseyin şahin tarafından, 13-12-2003 tarihinde gönderildi. )
tank icersindeki hava miktari sogutularak cogaltilabilir. hatta biraz daha ileri giderek havayi sivi hale getirerek kucuk bir tank icersinde binlerce metre kup hava depolanabilir. tabiki bu asiri sogutulmus sivi ile calisabilmenin ve gaz haline donusturebilmenin farkli teknikleri ve teknolojisi olsa gerek. gunumuz olanaklariyla bu mumkundur. benzin istasyonlari yerine sivi hava tuplerinin satildigi istasyonlari dusunmek cok mu hayalcilik olur? ama hersey hayalle baslar


selamlar
( ercan meydan tarafından, 13-12-2003 tarihinde gönderildi. )
Havayla çalışan motor ilk defa fransız mucit Guy Negre tarafından gerçekleştirilmiştir.Basınçlı havayla çalışan araba hayali daha geçen yıl yani 2003 yılında Fransa’da hayata geçirilmiştir.

Hatta elektrik mühendisi türk mucit Davut Işıklar hiçbir enerji kullanılmadan sadece havayla çalışan bir motor geliştirdigini iddea etti.12 yıldır bu proje üzerinde ugraştıgını belirten Davut ışıklar motorun 2600 beygir gücünde oldugunu savundu ve, Işıklar, motorun çalışma sistemini ise şöyle anlattı: “Hava, pompalar yardımıyla pistonlarda dar bir alanda sıkıştırıldığında havanın içinde bulunan moleküller krikoda büyük bir itme gücü oluşturuyor. Bu güç krank milini 360 derece döndürecek hareket enerjisi sağlıyor. Bu sistem otomobil, uçak ve gemilerde kullanılabilir. Ayrıca motora bobin eklenerek jeneratör haline getirilebilir. Böylece masrafsız biçimde elektrik de üretilebilir.”dedi.

Fransada bir firma ise bu prensibi kullanıyor,Otomobil,Fransa’,da seri olarak üretime bile geçmiş.Otomobilin 2 silindirli motoru ,prensip olarak içten yanmalı motorlar gibi çalışıyor.Ancak yanma yerine pistonlar,basınç altında ve –,25 dereceye kadar sogutulmuş havanın sıcak çevreyle etkileşim yapmasıyla hareket ediyor.

Hava,otomobilin deposunda 300 bar basınç altında saklanıyor ve standart donanımdaki bir elektrikli kompresörle dolduruluyor.200 km menzil saglayan bir dolum için gereken elektrigin
maliyeti 1.3 Eure, aracın maliyeti ise 12 bin 500 Eure,Tabi bu Fransadaki maliyeti

Günümüzdeki benzin yada dizel yakıtlı araçlar ortalama olarak 100 km yi 8.5 litrelik bir yakıtla katediyorlar.Yakıtında 1’lt sinin ortalama olarak 0.8 Eure oldugunu kabul edersek bu araç 200 km’yi tam olarak 17 lt’lik yakıtla kateder ve bu yakıtında maliyeti de17x0.8=13.6 Eure’dur.

Şimdi,havayla çalışan motor ile yakıtla(benzin,dizel) çalışan motorun arasındaki farkları kıyaslamak gerekirse;

1-) Havayla çalışan motorun çevreye verdigi zarar yakıtla çalışan motorun çevreye verdigi zarardan 100 kat daha azdır.Hatta hava ile çalışan motorun çevreye verdigi zarara yok bile denilebilir.

2-)Maliyet açısından degerlendirecek olursak,havalı motor 200 km‘yi 1.3 eure’luk bir yakıtla katederken(basınç tankını depolamak için kullanılan elektrigin maliyeti),yakıtlı motor ise 13.6 eure’luk bir maliyetle katedmektedir.Eger ki havalı motordaki elektrik enerjisini akü ve güneş kollektörlerinden faydalanarak elde edecek olursak ve bakım,onarım ücretlerini felan saymassak bu deger neredeyse 0’dır.

3-)Kısacası havayla çalışan motor,çevre dostu,yakıt tüketimi bakımından ucuz ve güvenilirdir.Ama şimdilik,üretimi diger otolara göre biraz pahalı olsada kısa bir süre içerisinde teknolojik gelişmelerinde etkisiyle maliyeti gittikçe düşecektir.

Sizin tasarladıgınız pinomotor olarak konuşacak olursak bence basınç tankının yanına yogun ve basınçlı havayı saglayabilecek bir hava kompreserü koyun derim.Hava kompresörünün elektriginide akü ve güneş gözelerinden elde edebilirsiniz.Tabi bu enerjiyi DC/AC konvartör vasıtasıyla yükseltmek şartıyla.

Basınç tankından gelen basınçlı havanın gücünü artırmak içinde araba çalıştıgında otomatik olarak tankı bir şekilde ısıtın derim.Çünkü tank içerisindeki hava ısındıgında, pinomotora daha fazla (basınçlı hava)güç uygulayacaktır.Tabi bu ısıtmanın elektrik maliyetinide göz önüne almak zorundayız.Bunu aküden ve güneşten elde etmek biraz zor ama sadece şimdilik bir öneri.Sanıyorum ki pinomotor,sizin de belirttiniz gibi pistonlu motorlara göre daha ucuz ve kullanışlı olacaktır.


Sonuç olarak havayla çalışan motor,günümüz araçlarının bir çogunda kullanılabilir.Ama seri üretimi diger araçlara göre şimdilik biraz ekonomik olmasada gelecegin araçları sınıfında
hidrojen’li araçların hemen arkasında ikinci sırayı alacaktır.

Pinomotor olarak degerlendirirsek şimdilik şehir içinde ideal olsada geliştirilebilir.Tabi üretimi ve kullanımı esnasında maliyetide havayla çalışan motora ve diger pistonlu motorlara göre çok daha aşşalara inecektir.

jameswatt1800@mynet.com

Çalışmalarında başarılar,………………!!!!!!!!!!!!!!!!!!

( SELİM KARALAR tarafından, 21-05-2004 tarihinde gönderildi. )
benim sorum böyle bir tankı kullanıp kullanamayacağımız olacak.sizce gerekli basıncı kaldırabilecek düzeydemi?iyi çalışmalar

( enver demir tarafından, 28-10-2004 tarihinde gönderildi. )
Fantezi olarak kalırsa daha iyi bence bu kadar iş yapacak hava basıncını hangi kompresörlerle tanklara sıkıştıracaksınız kaç kw tüketeceksiniz bu havayla ne kadar mesafe gideceksiniz hesaplarsanız hayli pahalı çıkar. Hava en pahalı elde edilen enerjidir elektrik daha ucuza geliyor.
( Turgay ÇAKI tarafından, 22-11-2004 tarihinde gönderildi. )
ilginç ve güzel bir projeye benziyor.. ama tam olarak anlamadım projeni detaylı olarak yazarsan sevinirim.. irtibat kura biliriz. yazarsan sevinirim. serocan27@mynet.com
( servet karapolat tarafından, 07-02-2005 tarihinde gönderildi. )
merhaba; bu motoru ben ürettim ve bu aralar bi deneme yapıcam fakat, bu motor hakkında çalışan epeyce kişi var heralde, sadece bu motorun hesap kısmını yapan arkadaşlar için konuşuyorum. bilgilerimizi karşılaştırabilirmiyiz!! biraz acele
( tolga sagır tarafından, 24-03-2005 tarihinde gönderildi. )
BENCE BU PROJE GÜZEL AMA BENDE BUNU BİR FRANSIZ
FİRMASININ YAPTIĞINI DUYDUM.EĞER O KABERİ DUYMADIYSAN GÜZEL BİR PROJE.AMA BİLMİYORSAN GÜZEL.
( FIRAT ONUL tarafından, 28-03-2005 tarihinde gönderildi. )
Değerli arkadaşlarım, animasyonda görünen pinomotoru çalıştırdım ve şuan verimlilik konusunda çalışma yapıyorum. Motorun sistemi animasyonda görüldüğü gibidir. Fakat çok hassas makina işçiliği, özel malzeme seçimi ve mühendislik hesaplamaları gerekiyor. Aksi taktirde verim çok düşük oluyor. Motorun gerçek çizimlerini anime ettim(isteyene avi olarak gönderebilirim). Şuan için Patent v.s. takıntımda yok. İleride projemi tamamiyle bitirir ve gerçekten verimli olduğunu görürsem patent konusunu düşüneceğim. Bu zaman içinde ilgilenen ve gerçekten birşeyler yapmak isteyen arkadaşlara zamanım olduğu sürece yardımcı olabilirim. Mail adresim: mcolak2000@hotmail.com
( Murat Çolak tarafından, 10-05-2005 tarihinde gönderildi. )
onemli olan projeler değil bize projelerimizi uygulayacak altyapının hazırlanması.bir cok sirket hatta devlet kurmları bile ar-ge denilen kavramdan habersiz. yada işletmiyorlar. ben bir teknolog olarak animasyonu beğendim ama fikir zaten var ortada.lutfen yeni buluş lar üzerinde çalısalım yada var oalnı geliştirmeye yönelik projelerin altına imza atalım.ülke adına buna cok ihtiyacımız var...

( mustafa olgun tarafından, 03-08-2005 tarihinde gönderildi. )
Ortalama bir lpg tüpü dolusu havayla ne kadar çalışıyor?Bence çok çabuk biter.Ama depolama sorununa bir çözüm getirilirse fena olmayabilir.Yine de tebrik ederim.
( Uğur Ünver tarafından, 04-08-2005 tarihinde gönderildi. )
Diğer yorumları okumadan yorum yazdığım için özür dilerim.Sanırım aynı şeyi benden önce yazanlar olmuş.Ama ben yine de görüşümü savunmaktayım.Çünkü havayı soğutarak sıvı havayı kullanabilmek için de enerji gerekir ve bu da hava motorunun verimini kullanılamayacak kadar düşürür.(Havayı bir tüpün içinde sıvı tutmak için çok güçlü bir buzdolabı sistemi gerekir.Onun elektrik ihtiyacını motora takılacak bir dinamodan sağlamak gerekir.Bu da motorun gücünü ciddi anlamda düşürür.)Ama otomobilde kullanılması için yüksek teknoloji gerekse de başka yerlerde kullanılabilir.(Örneğin;jeotermal kaynaklar.)Yaratıcılığa olan ilginiz,merakınız için teşekkürler.
( Uğur Ünver tarafından, 08-08-2005 tarihinde gönderildi. )
sayın arkadaşım Yılmaz,
fikir üretmeye devam, hevesin kırılmasın ve yapıcı olmayan eleştirilere de aldırma.
ben de basınçlı hava ile çalışan motoru Guy Negre nin yaptığını öğrendim. Bu fikri mevcut 4 zamanlı motorlara tatbik ettim.( Kâğıt üzerinde ) Yaptığım hesaplar sonucu normal benzin sarfiyatının 1/10 u kadar masraf oluyor. Bu da pirizden aldığım elektrikle bir kompressör çalıştırırsam ! . eğer bir yel değirmenine kompressör bağlansa bedava olacak ! veya nehir kenarındaki bir su çarkı da olabilir. Bu proje hayata geçerse petrol'a ihtiyaç kalmayacak . Ama kazın ayağı öyle değil. Fransız Guy Negre hala seri imalâta geçemedi.Alman sitelerinde ise olumsuz haberler veriyorlar.
Duyduysan , Su ile çalışan arabayı yapmakta olan Stanley Meyer'ın zehirlendi ? Böyle bir projeye petrolcüler müsaade etmeyecektir. Birini zehirlediler buluşu yapan Guy Negre de en azından üç veya dört senedir neticeye varamadı veya engelleniyor. işte bu sebepten bu işi tek başına yapmaya müsaade etmeyeceklerdir. benim fikrim, Türkiyenin bütün vilâyetlerinde aynı anda başlayabilirse belki mümkün olabilir.
Ben fikrimi bazı sitelerde yayınladım, sanayi bakanlığına bile gönderdim. Alâkasız cevaplar gönderdiler.Bir sponsor bulursan bana da gönder çalışmalarımın neticelerinden sen de faydalanabilirsin.İyi şanslar arkadaşım , hevesin kırılmasın.
Uğurtan Erul uerul@yahoo.com
( Uğurtan ERUL uerul@yahoo.com tarafından, 05-10-2005 tarihinde gönderildi. )
Bu proje üzerinde arge çalışması yapılırsa başarı şansının yüksek olduğunu düşünüyorum ve uluslararası teknoloji fuarlarına katılarak otomobil üreticilerin bu projeye eyilmesi lazım özellikle yerli üreticilerin.
( mehmet ak tarafından, 06-10-2005 tarihinde gönderildi. )
murat bey merhabalar,
mail adresinizden size ulasamadim. bu yuzden tekno tezgah uzerinden ulasmaya calisiyorum. yanlis anlamadiysam prototip motor yapabilme olanagina sahipsiniz. en azindan pnomotorlara karsi ilginizin oldugunu biliyorum.hatta bir tanesinin yapim asamasinda oldugunu bildirmistiniz. adini tam bilmesemde "ikiz pnomotor" dedigim bir konstruksiyondan icten yanmali bir motor dusundum. bu motorun yapilabilirligi konusunda fikirlerinizi almak isterim. frasca motorla benzerligi oldugu kadar farkinin da oldugunu dusundugum bu motorun animasyonunu size gondermege calistim ama sanirim basarili olamadim. lutfen www.physicscity.com adresinden bakiniz. yardimci olabilirseniz cok sevinirim.

selamlar




( ercan meydan tarafından, 12-12-2005 tarihinde gönderildi. )
bu motor çalışır ancak gerekli performansı gerektiği anda veremez.

( murat aydın tarafından, 25-01-2006 tarihinde gönderildi. )
uzun zandır bi pnomatik tomasyon uzmanı olarak çalışmaktayım yukarıdaki motorun hem verim hem hız hemde randıman açısından sağlıklı çaışcağını düşünmüyorum eksiklerin çok gerekli kanatçıklar çok az sayıda iyi hesaplamalar yapmalısın.........
( tayfunx tarafından, 02-02-2006 tarihinde gönderildi. )
Kıymetli kardeşim,
Ben sıradan dizel veya benzinli motorların , az bir masraf ile basınçlı hava ile çalışabilirliğini hesapladım . Dönüşüm sonunda beygir gücünün de iki misli olması mümkün . 4 zamanlı motoru 2 zamanlı olarak çalıştırarak :-)
bukadar basit. Ayrıca iki firma da bu mevzuda çalışıyor zaten .Biri isviçrede diğeri meksikadan USA ya geçti .Bunlar tamamen yeni bir motor ürettiler. İsviçredeki pervaneli uçaklardaki yıldız motordan esinlenmiş.Bir proto tip yapabilecek imkânınız varsa şanslısınız . Başarılar dilerim. Yılmayın devam edin .
( Uğurtan ERUL uerul@yahoo.com tarafından, 02-02-2006 tarihinde gönderildi. )
Abone olmak için tıklayın.
e-satış sayfasına gitmek için tıklayın
arşivde arama yapmak için tıklayın.

Copyright 2007 Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. Her hakkı saklıdır.